GIRO ARIES - Nowy najlżejszy kask MIPS Spherical w historii
Data publikacji:
piątek, 20 stycznia 2023



Następca kasku Aether firmy Giro został sklasyfikowany jako nr 1 przez laboratorium Virginia Tech Giro twierdzi, że nowy kask Aries jest najlżejszym kaskiem MIPS Spherical, a ponadto został sklasyfikowany jako nr 1 pod względem redukcji ryzyka urazów przez uznane laboratorium Virginia Tech.

Sferyczna konstrukcja z ochroną MIPS zadebiutowała jeszcze w 2018 roku, z Giro Aether, któremu przyznaliśmy nagrodę w kategorii Bezpieczeństwo podczas targów Kielce Bike-Expo. Później został on jeszcze bardziej udoskonalony w lżejszy, mniejszy pakiet w 2020 roku. Marka postawiła na dalszą poprawę ochrony, jaką oferują jej kaski wraz z modelem Aries. Celem nowego kasku było stworzenie ulepszonego następcy Aether, który zwiększa ochronę, zmniejsza wagę i optymalizuje aero, komfort i chłodzenie.

Nowy kask Giro Aries - co musisz wiedzieć

  • Najlżejszy jak dotąd kask sferyczny o wadze 265g (średni) 
  • Zajął pierwsze miejsce pod względem redukcji ryzyka urazów w laboratoriach Virginia Tech 
  • Niska objętość, mniejszy rozmiar całkowity niż Aether 
  • Minimalna wyściółka z wbudowanym systemem odprowadzania wilgoci 
  • Nowy łuk wzmacniający Aura II 
  • 4% redukcja oporu powietrza w stosunku do Aether 
  • 2,3% niższa temperatura niż w Aether

Bezpieczeństwo

Aries to najnowszy kask Giro wyposażony w technologię Spherical, która wykorzystuje unikalną konstrukcję kulistą z systemem ochrony mózgu MIPS. System Spherical wykorzystuje ideę MIPS "slip-plane", ale zamiast cienkiej wkładki, Giro łączy dwie skorupy EPS. Jedna z nich znajduje się wewnątrz drugiej i są zamocowane na elastomerowych kotwicach, które są zakończone kulkami i siedzą w gniazdach w dolnej skorupie. Umożliwia to nieprzerwany ruch o 360 stopni.

Giro opracowało kaski w laboratoriach DOME w swojej siedzibie w Scotts Valley (z udziałem inżynierów MIPS).

Dwuczęściowa konstrukcja Aries pozwala Giro zoptymalizować ochronę poprzez użycie pianki EPS o większej gęstości na zewnątrz, aby przyjąć początkowe uderzenie. Mniejsza gęstość w wewnętrznej warstwie amortyzuje i pochłania energię, zanim dotrze do głowy. Wszystkie dotychczasowe kaski sferyczne Giro otrzymały najwyższą ocenę 5 gwiazdek od szanowanego laboratorium Virginia Tech, a nowy Aries kontynuuje ten trend. W rzeczywistości, Aries stał się numerem jeden w rankingu wszystkich kasków testowanych przez Virginia Tech.

Waga

Kluczowym elementem tych ulepszeń był rozwój łuku wzmacniającego AURA II. Opatentowane rozwiązanie AURA II sprawia, że wszystko jest możliwe. Te odporne na uderzenia, półprzezroczyste podwójne mostki biegną przez cały kask, zapewniając integralność strukturalną bez dodawania zbędnej wagi. Ultra niska waga, imponująca moc chłodzenia i elegancki, kompaktowy kształt Ariesa nie byłby możliwy bez AURA II. Giro twierdzi, że Aries ma 5 procentową redukcję wagi w stosunku do Giro Aether przy 265g dla rozmiaru medium.



Chłodzenie 

Niska objętość Ariesa łączy w sobie ogromne przednie otwory wlotowe i duże otwory wylotowe ze skierowanymi do przodu kanałami wentylacyjnymi o szerokości minimum 20mm. Pojedynczy otwór wentylacyjny na środku frontowej części ma 60mm szerokości i 30mm głębokości, a kolejne pięć skierowanych do przodu kanałów wentylacyjnych biegnie przez całą długość kasku. Z tyłu, sześć dużych otworów wylotowych pomaga wydalić swobodnie przepływające powietrze przez skórę głowy. Wewnątrz znajdziemy połączenie głębokich kanałów i nowego, jodełkowego wzoru wycięć, aby jeszcze bardziej ograniczyć gromadzenie się ciepła.

Kombinacja otworów wentylacyjnych w modelu Aries jest znacznie bardziej otwarta i rozległa, a wewnętrzne kanały są również bardziej wszechstronne. Giro twierdzi, że wydajność chłodzenia wzrosła o 2,3% w stosunku do modelu Aether. Całkowita liczba otworów wentylacyjnych w modelu Aries wynosi 24.

Komfort

Producent twierdzi, że pracowało intensywnie zarówno nad udoskonaleniem kształtu kasku, jak i zmniejszeniem liczby wkładek niezbędnych do jego konstrukcji. W rzeczywistości, w środku znajdziemy ich bardzo niewiele, cienką w kształcie litery U na koronie i dwa nie duże równoległoboki oraz jedną grubszą, o wysokości 30 mm, która biegnie przez całą długość czoła. Wiele poduszek może stać się zarówno pułapkami ciepła jak i pochłaniaczami wilgoci, dlatego Giro wierzy, że redukcja ich w tym samym czasie, co poprawa przepływu powietrza, sprawi, że kask będzie bardziej komfortowy.

Poduszki wykonane są w nowej technologii Drycore. Wykorzystuje ona wewnętrzny silikonowy wkład, który tworzy barierę i przekierowuje pot z czoła do skroni, gdzie może on łatwiej odparować. Jeśli to działa, będzie to oznaczało koniec z potem spływającym do oczu podczas ciężkiej jazdy w upale.

O dopasowanie dba system Roc Loc 5+ Air z 4 cm poziomą regulacją oraz regulacją objętości za pomocą pokrętła z mikroregulacją.

Cena

Cena Aries to 1599,90 PLN, a sam kask jest dostępny w trzech wielkościach: S(51-55cm), M(55-59cm) oraz L(59-63cm). Dostępny jest w sześciu wersjach kolorystycznych: Matte Ano Blue, Matte Ano Harbor Blue Fade, Matte Black, Matte Carbon Red, Matte Coal Space Green/Black i Matte White.

Autor artykułu: Paweł Waloszczyk - Velonews.pl